Dręczą Cię w szkole, biją na podwórku, boisz się wychodzić z domu? Stałeś się celem ataku w internecie, jest hejt na Ciebie, ktoś wpuścił do sieci Twoje kompromitujące zdjęcie? Zostałeś sam, pogubiłeś się w życiu, straciłeś przyjaciela, nie masz z kim pogadać?
Nie jesteś sam! Zadzwoń pod numer 800 12 12 12. To telefon zaufania Rzecznika Praw Dziecka. Możesz też napisać do ekspertów na czacie, który znajdziesz na stronie Rzecznika: www.brpd.gov.pl
Czekają tam na Ciebie ludzie, którzy Ci pomogą. Za darmo. Nie musisz się przedstawiasz ani mówić, skąd dzwonisz. Możesz pozostać całkowicie anonimowy. Nikt się nie dowie o tej rozmowie, ani rodzice, ani szkoła, ani znajomi. Eksperci z Telefonu Zaufania pomogą Ci rozwiązać Twój problem, wyjaśnią, co robić, jak się zachować, gdzie znaleźć konkretne wsparcie.
Nie czekaj, nie trać czasu, pomóż sobie – zadzwoń 800 12 12 12.
Pod numer interwencyjny mogą też dzwonić osoby dorosłe, aby zgłosić problemy dzieci lub rażące zaniedbania względem nich.
Uwaga! Telefon i czat internetowy są czynne przez całą dobę, siedem dni w tygodniu.
Do dziecięcego telefonu zaufania najczęściej zgłaszane są sprawy dotyczące przemocy, problemów emocjonalnych, w relacjach rówieśniczych, szkolnych i rodzinnych oraz wynikających z okresu dorastania. Zespół Dziecięcego Telefonu Zaufania prowadzi także edukację upowszechniającą prawa dziecka poprzez spotkania oraz zajęcia edukacyjne.
Umiejscowienie Dziecięcego Telefonu Zaufania w strukturach Biura Rzecznika Praw Dziecka umożliwia jego konsultantom możliwość zajmowania się problemem, monitorowanie sytuacji oraz organizowanie dalszej pomocy w oparciu o współpracę z wieloma instytucjami.
Uwaga! Plakat z numerami telefonów zaufania (pliki do pobrania w różnych formatach):
W dni powszednie w godzinach 9-14 dyżurują także następujący specjaliści:
Poniedziałek – ekspert z zakresu spraw socjalnych:
– świadczeń (500 plus, 300 plus, zasiłek i dodatki do zasiłku rodzinnego, pielęgnacyjne itp.);
– udzielania pomocy społecznej;
– spraw socjalnych dzieci wychowywanych w różnych formach opieki zastępczej, w czasie sprawowania opieki i po jej ustaniu;
– działalności domów pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie;
– działalności zakładów opiekuńczo-leczniczych dla dzieci;
– świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa;
– warunków pracy małoletnich;
– spraw mieszkaniowych, lokali zastępczych, socjalnych, eksmisji;
– działania domów dla matek z małymi dzieci i kobiet w ciąży;
– funkcjonowania funduszu alimentacyjnego;
– spraw związanych z niepełnosprawnością nieletnich, rehabilitacją, ochroną zdrowia niepełnosprawnych.
Wtorek – ekspert z zakresu ochrony zdrowia:
– dostępności do świadczeń zdrowotnych;
– praw pacjenta małoletniego;
– środków prawnych przysługujących pacjentom oraz ich przedstawicielom ustawowym /opiekunom w realizacji ich praw.
Środa – ekspert z zakresu prawa rodzinnego i postępowania w sprawach nieletnich oraz prawa i postępowania karnego dotyczącego małoletnich.
Czwartek – ekspert z zakresu edukacji i wychowania:
– pomocy psychologiczno-pedagogicznej realizowanej w przedszkolach, szkołach i placówkach;
– przemocy rówieśniczej;
– spraw związanych z ocenianiem, klasyfikowaniem i promowaniem uczniów;
– indywidualnego nauczania;
– dowożenia uczniów niepełnosprawnych, jak również innych spraw związanych z organizacją transportu dzieci do szkół;
– współpracy szkoły z rodzicami;
– reorganizacji szkół, likwidacji czy łączenia oddziałów;
– bezpiecznych i higienicznych warunków nauki oraz wychowania.
Piątek – ekspert z zakresu prawa rodzinnego i postępowania w sprawach nieletnich oraz prawa i postępowania karnego dotyczącego małoletnich.
Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka swoją działalność rozpoczął 20 listopada 2008 roku. Telekomunikacja Polska (obecnie Orange) jako operator telekomunikacyjny i firma zaangażowana społecznie w pomoc dzieciom zdecydowała się wspomóc Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka. Dzięki tej współpracy wszyscy dzwoniący pod numer telefonu zaufania nie ponoszą żadnych kosztów. Numer 800 12 12 12 jest udostępniony na zasadach niekomercyjnych. Czat nie wymaga logowania i nie trzeba instalować żadnej aplikacji.
Pracownicy Biura Rzecznika Praw Dziecka nie udzielają telefonicznie informacji o prowadzonych w biurze sprawach. Osoba uprawniona może uzyskać stosowną informację, gdy złoży – podając imię i nazwisko oraz sygnaturę sprawy – zapytanie: